Sposoby na pozyskanie klientów przy pomocy contentu

“Content” – pod tym słowem kryje się kilka znaczeń. Z jednej strony wyraz ten, w języku angielskim oznacza treść, z drugiej strony content (a po polsku po prostu kontent) to zadowolenie. Można powiedzieć więc, że pozyskiwanie klientów za pomocą contentu na stronie, bazuje przede wszystkim na ich zadowoleniu z dostarczanej im treści.

Zadania content marketingu

Działem, który zajmuje się pozyskiwaniem klientów za pomocą treści, jest popularny dziś content marketing – zwany też po prostu marketingiem treści. Jego strategia oparta jest na tworzeniu wysokiej jakości zawartości strony internetowej, atrakcyjnej dla potencjalnego klienta.

Istotą content marketingu i jednocześnie jego głównym zadaniem jest pozyskanie klienta dzięki dobrze przygotowanym, atrakcyjnym treściom. Nie sprowadza się to oczywiście jedynie do tekstowej zawartości strony internetowej, bo “content” to zawartość całej strony, a więc jej wygląd, grafiki, tytuły, a także to, co nie jest widoczne na samej stronie – czyli zawartość przygotowana pod SEO. W tym ostatnim przypadku mówimy o meta tagach, meta tytule czy meta opisie. Choć w praktyce działania SEO i content marketing to dwa różne obszary, to jednak przenikają się one ze sobą na tyle, by mówić o nich jako o silnie powiązanych ze sobą strategiach czy narzędziach marketingowych.

Co daje SEO i czy jest potrzebne?

SEO, czyli search engine optimization, to termin już nienowy i rozwijający się od początku istnienia globalnej sieci. Zasady współczesnego SEO wyglądają inaczej, niż to, co propagowane było jeszcze 5-10 lat temu. Choć nadal chodzi o to samo – a więc zdobycie klientów poprzez podniesienie widoczności strony w wyszukiwarce i umożliwienie im trafienia do nas – to jednak odbywa się to w oparciu o bardziej przejrzyste i uczciwe zasady. Dawniej, tak zwane “pozycjonowanie strony” opierało się na budowaniu zaplecza linków prowadzących do naszego serwisu. Nie liczyło się to, z jakiej treści linki te prowadzą. Zrodziła się nowa branża copywritingu, nastawionego na tworzenie niskiej jakości treści pod wyszukiwarki – tzw. precli.

Powstawały też katalogi stron, rozwinął się marketing szeptany z linkami do stron. Wiele z tych metod sprawiło, że internet został zalany treścią o nikłej wartości merytorycznej, z błędami językowymi i zdublowanym contentem. Doprowadziło to do zmian w wymogach treści SEO – część uznana została za tzw. “black hat seo”. Strony pozycjonowane w ten sposób spadły w wyszukiwaniach i jasne stało się, że trzeba budować pozycję serwisu na dobrych, unikalnych treściach. Z tego też rozwinął się content marketing.

Obecnie obydwie dziedziny przenikają się i uzupełniają. Nie wystarczy już dobrze “wyseowany” serwis – potrzebna jest i dobra, unikalna, wysokiej jakości treść – o co dba właśnie marketing treści.

Przykłady dobrego content marketingu

Jak zdobyć klienta contentem? Zadbać o jego jakość, dobry, profesjonalny wygląd strony, wartościowe, merytoryczne informacje – na przykład dołączone w blogu tematycznym – ale i o łatwość dotarcia do strony. Dobra optymalizacja i wysoka jakościowo treść poprawi widoczność strony w Google, a content na stronie przekuje się na to, co najważniejsze: konwersję.