Rzeczywistość wirtualna w serwisach internetowych i kasynach online: przewidywania

Internet rozwija się w błyskawicznym tempie. Wraz z nim powstają pomysły na nowe serwisy internetowe, a te, które już istnieją, zyskują nowy wymiar – i to dosłownie. Bo tym przecież jest wprowadzenie wirtualnej rzeczywistości. VR to potężne narzędzie, które może znaleźć swoje zastosowanie niemal w każdej dziedzinie życia – od sportu, przez architekturę, medycynę, rozrywkę, nieruchomości czy handel. W którą stronę posuwać się będzie rozwój wirtualnej rzeczywistości?

Po pierwsze: popularyzacja

Wirtualna rzeczywistość jest wynalazkiem stosunkowo nowym, co do którego z początku być może nie było jasne, do czego tak naprawdę może służyć. Pewne było, że jest to technologiczny przełom, który może wiele zmienić w różnych dziedzinach ludzkiego życia. Obecnie jest już wykorzystywany w wielu obszarach, choć stale jest to nowość i – dodajmy – dosyć droga. W tej chwili najprostsze modele gogli do VR-u kosztują kilkaset złotych, a najbardziej zaawansowane do kilku tysięcy. Cały czas powstają jednak coraz nowsze sprzęty – takie jak… komputer do VR w formie plecaka. To urządzenie od HP kosztuje nawet 20-25 tysięcy złotych i może być wybierane przez prawdziwych technomaniaków. Z taką ceną trudno mówić o tym, by korzystał z tego masowy odbiorca.

Ale doświadczenie podpowiada, że z gadżetami do VR-u będzie tak, jak kiedyś z komputerami: początkowo bardzo drogie, budzące zaciekawienie, zdziwienie i wywołujące nawet pytania “do czego to ma właściwie służyć?”. A do tego piekielnie drogie. Przełomem w popularyzacji komputerów stało się produkowanie masowe sprzętów o cenie, która nie budziła już takiej sensacji. I tak jak komputery w latach 90. Na stałe zagościły w większości domów w krajach Zachodu, tak i VR z biegiem czasu stanie się rozwiązaniem tańszym i bardziej przystępnym.

VR w internecie

Tego, czego należy bezsprzecznie spodziewać się w przyszłości internetu, to powstawanie coraz nowszych stron, które eksplorować będziemy właśnie z poziomu wirtualnej rzeczywistości. Już dziś możemy sobie wyobrazić, jak wyglądałyby zakupy w sieci z wykorzystaniem VR-u: przymierzanie ubrań, dopasowywanie okularów do kształtu twarzy, mierzenie butów czy tworzenie stylizacji z ciuchów, które widzieliśmy w kilku sklepach. Albo sprawdzanie usług: na przykład wybór fryzjera i odpowiadającego nam uczesania czy cięcia. To może naprawdę zrewolucjonizować nasze podejście do wydawania pieniędzy, sprawić, że nasze zakupy w sieci staną się bardziej przemyślane.

Inny przykład: strony z ogłoszeniami o sprzedaży nieruchomości. Wyobraźmy sobie, jak to jest kupować dom i działkę oddaloną o setki kilometrów bez konieczności pokonywania takiej odległości – a przynajmniej na wstępnym etapie poszukiwań. Wirtualny spacer po okolicy, zwiedzenie domu, odkrycie jego tajemnic, poznanie nieruchomości tak, jakbyśmy rzeczywiście tam byli. To może bardzo uprościć kupowanie domu czy mieszkania. Tak samo dobrze VR sprawdzić się może w branży wnętrzarskiej, kiedy już podczas projektowania wnętrz możemy zobaczyć, czy zaproponowane rozwiązania będą nam odpowiadać.

Wirtualna rzeczywistość w internetowej rozrywce

Rozrywka pewnie jeszcze przez dłuższy czas pozostanie tą dziedziną, w której VR będzie wykorzystywany przede wszystkim. Zaawansowane gry, które pozwalają graczowi poczuć się jakby naprawdę przeniósł się do wirtualnego świata, wznoszą rozrywkę na najwyższy poziom emocji i doświadczeń. Internetowe kasyna z wirtualną rzeczywistością, w których – być może – poczujemy zapach cygara towarzysza stołu, albo perfumy kobiety, która właśnie trafiła trzy siódemki w automacie obok. Do tego właśnie dążymy – do tego, by naprawdę poczuć się jak w wirtualnym świecie, w którym nie ma ograniczeń.