Proste zasady, które podniosą współczynnik konwersji Twojej strony internetowej

Obecnie w sieci działają miliony stron internetowych. Choć nie da się ich scharakteryzować w kilku zdaniach, to co do jednego można być pewnym: wszystkie powstały po to, by służyć jakiemuś celowi, który spełniany jest przez odwiedziny użytkowników sieci. Czy to sklep internetowy, w którym celem jest to, by internauta dokonał zakupy, czy to serwis hazardowy w sieci, w którym internauta ma grać i – najchętniej – zostawić swoje pieniądze, czy też blog, który ma zdobywać czytelników. Cel ten określany jest mianem konwersji, której maksymalizowanie jest najistotniejszą kwestią dla właściciela strony internetowej.

Konwersja i współczynnik konwersji

Jak już wspomnieliśmy wyżej, konwersja jest pewnym działaniem, którego oczekuje właściciel strony od osoby jego stronę odwiedzającej. Na przykład, dla właścicielka sklepu internetowego, internauta staje się klientem w momencie dokonania konwersji – czyli dokonania zakupu. Ale konwersja może oznaczać wiele innych czynności. Jeśli zakładamy landing page, to konwersją może być reakcja na tzw. call to action – na przykład wypełnienie formularza rejestracyjnego, czy pozostawienie adresu mailowego do kontaktu. W przypadku bloga może to być zostawienie komentarza lub udostępnienie treści w mediach społecznościowych, lub też otwarcie kolejnej strony i wykonanie odsłony.

Niezależnie od tego, jakie jest przeznaczenie strony, to skuteczność konwersji mierzona jest tzw. współczynnikiem konwersji. Istnieje wiele działań, które pozwalają ją podnosić.

Jak podnieść współczynnik konwersji?

Idealnie byłoby, gdyby współczynnik konwersji był bliski 100%. W praktyce jest to niemal niemożliwe, a dane, publikowane przez firmy analityczne, pokazują, że przeciętny wskaźnik konwersji sięga zaledwie 3-4%. Oznacza to, że są serwisy z współczynnikiem na poziomie na przykład 40%, jak i cała masa małych stron, w których nie wynosi on nawet 1%.

Co zrobić, by ten wskaźnik podnieść? Możliwości są zróżnicowane, zależnie od przeznaczenia strony.

Popraw widoczność

Dla każdej ze stron będzie to po pierwsze poprawienie widoczności strony w sieci. Dotyczy to zarówno działań SEO, jak i na przykład kampanii AdWords. Tu niezwykle liczą się dobrze dobrane słowa kluczowe – tak dla działań optymalizacyjnych strony, jak i działań płatnych. Jest to jedna z podstawowych kwestii, dzięki którym wyeliminujemy tzw. pusty ruch, czyli zminimalizujemy liczbę osób, wchodzących na stronę z przypadku.

Na pozycjonowanie strony w sieci i poprawę widoczności wpływ ma dobra treść serwisu – zadbajmy więc o jego wygląd, przejrzystość, optymalizację oraz unikalną, wartościową zawartość. Połączmy działania SEO z marketingiem treści.

Zadbaj o szybkość strony

Jeśli strona długo się ładuje, to jest to czynnik potencjalnie odstraszający. Nie każ odwiedzającym czekać i zadbaj o szybkie przechodzenie z zakładki do zakładki i wykonywanie akcji. Wolno działająca strona jest wrogiem konwersji.

Stwórz atrakcyjną reklamę

Dobra reklama o ciekawej treści zachęci użytkownika do wejścia na naszą stronę. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zarówno reklamie, jak i na stronie stwórz konkretne opisy, które dobrze oddają produkty. Poinformuj o atrakcyjnej cenie.

Wezwij do działania

Zachęć odwiedzającego do kupna przy pomocy wezwań call to action –  na przykład “Kup i otrzymaj zniżkę na drugi produkt”, albo “Kup w promocji tylko dziś”.

Zadbaj o UX

Doświadczenia użytkownika są bardzo istotne. Jeśli przeszkadza mu kolorystyka albo rozmieszczenie elementów serwisu, będzie unikał Twojej strony. Być może większość Twoich potencjalnych klientów przegląda internet w nocy? Warto wtedy zadbać o właściwą jasność strony.

To tylko wybrane sposoby na poprawę konwersji. Warto je wdrożyć i szukać nowych.