Jak zaangażować klienta ciekawym designem strony?

Projektowanie strony internetowej to dziś już coś więcej niż tylko stworzenie miejsca w sieci do prezentacji swoich usług czy produktów. To, co popularne było jeszcze kilkanaście lat temu, dziś wypierane jest ciekawymi projektami, interesującym, angażującym klienta designem. Webdesign to przede wszystkim też komunikacja z klientem i wymaga zrozumienia potrzeb klienta – czyli użytkownika strony. Nieumiejętność dopasowywania się i spełniania oczekiwań odwiedzających daje złe skutki, choćby w postaci spadku sprzedaży czy liczby odwiedzin na stronie. Przeciwnie – emocjonujący design może zapewnić nam wzrost.

Co mają wspólnego design i emocje?

Zacznijmy od wyjaśnienia, dlaczego to takie ważne, by projekt strony i jej zawartość był przesycony emocjami. Odpowiedź na to pytanie kryje się w prostym stwierdzeniu, że dopóki sprzedajemy produkt, klient może wcale do nie kupić. Jeśli zaoferujemy mu emocje i złożymy pewną obietnicę, wówczas on sam będzie chciał kupować! Przykład – internetowe strony hazardowe, gdzie klient czuje, że jest o krok od wielkiej wygranej. Wchodzi na stronę kasyna online, widzi informację o wielkich wygranych i wspaniałych możliwościach, jakie otworzy przed nim zdobyty majątek. Choć w rzeczywistości wygranie znacznej sumy na portalach hazardowych wcale nie jest takie proste, to on już czuje, że wielkie pieniądze są w zasięgu jego ręki. Jedyne, co trzeba zrobić, to… załadować konto środkami i wkroczyć do gry!

Projektowanie z uwzględnieniem User Experience

Gałęzią, która zajmuje się, powiedzmy ogólnie, analizą tego, jak użytkownicy strony reagują na dane jej elementy, jest to, co nazywamy po prostu doświadczeniem użytkownika – czyli UX. A przecież jego reakcja na stronę to nic innego, jak emocja. Jeśli użytkownik wchodząc na stronę musi natrudzić się, by znaleźć na przykład przycisk do rejestracji w serwisie, to choćby bardzo chciał się w nim zarejestrować, szybko odczuje frustrację i po prostu zrezygnuje. Działaniem angażującym, które przyciągnie, będzie zatem takie umieszczenie przycisku, by był on od razu widoczny dla każdego odwiedzającego serwis.

Siła barw

Nie zapominajmy, że sprawą oczywistą jest umiejętne dopasowanie kolorów. Muszą one współgrać z tematyką strony, ale też być umiejętnie dobrane względem siebie. Nie jest żadną tajemnicą, że każdy kolor wywołuje w ludziach konkretne skojarzenia. Na przykład szkarłat czy purpura kojarzą się z przepychem, bogactwem – nic dziwnego, że to częste barwy, wybierane w kasynach. Błękit i zieleń działają odprężająco, uspokajają, a pomarańczowy ożywia i nastawia optymistycznie.

Znajomość barw i wiedza o tym, jak oddziałują na użytkownika strony to także ważny sposób na budowanie zaangażowania.

Estetyka wpływa na postrzeganie

Już kilka dekad temu japońscy naukowcy zauważyli, że estetyka produktów sprawia, że użytkownicy postrzegają je za mniej lub bardziej użyteczne. Im ładniejszy produkt, tym bardziej przydatny się wydaje. Nie warto o tym zapominać i przy projektowaniu stron internetowych. Każdy z nas sam wie, że zagląda na te strony, które wizualnie mu się podobają. Jeśli ktoś zaprojektuje stronę bez ładu i składu, to z pewnością – nawet mimo dobrych treści – nie będzie to witryna angażująca i przyciągająca.